Hver gang snakken falder på elbiler, så bliver den lynhurtigt drejet ind på Tesla og Elon Musk. Det er da også et firma, og en mand, som har gjort utroligt meget for at rykke ved markedet og teknologien for elektriske biler. Men det betyder ikke, at elbiler fra andre producenter ikke har noget at byde på. Tværtimod er det faktisk et relativt lille marked som Tesla fokuserer på med deres biler, og de fleste danskere ligger slet ikke i det segment. Ikke fordi vi danskere ikke nødvendigvis har råd til en Tesla ? om end den er voldsomt dyr at anskaffe sig her i landet ? men fordi den bare ikke passer til de danske værdier og kørselsbehov.
I Danmark føler vi ikke et behov for at føre os frem i en blæret bil. Selvfølgeligt må bilen da gerne se flot ud, men den skal ikke lugte af blær og ego. Det er nogle andre ting vi går op i. Vi er selvfølgeligt med på den grønne bølge, så tanken om en elbil giver rigtigt god mening for os. Vi ved alle hvad olie gør ved miljøet, og med en elbil kan vi selv gøre noget for, at hjælpe vores planet. Men hvis man gerne vil gøre noget godt for miljøet, så er Tesla ikke det oplagte valg. Det blærede design og alle de smarte features er ikke ligefrem miljøvenlige i sig selv. En person der tænker rigtigt grønt ønsker en elbil der er så lille og praktisk som muligt. Og det viser sig, at det er disse krav, som langt de fleste danskere stiller til deres elbil.
Det er sandsynligvis grunden til, at Renault Zoe ser ud til ligeså langsomt at give Tesla baghjul på det danske marked. Renault har nemlig formået at sammensætte en lille og elegant elbil som dækker de danske bilisters behov til punkt og prikke. Renault Zoe kan køre rigtigt langt på en opladning, sammenlignet med mange af de andre elbiler der findes på markedet.
Når man kører i en Renault Zoe så føler man sig hjemme og godt tilpas. Den ligner og opfører sig på næsten alle måder som en helt almindelig personbil. Den første forskel man ligger mærke til er, hvor lydløs bilen er. Der er ikke noget motorstøj eller lignende: den enorme ro er først lidt uvant, men man bliver hurtigt rigtigt glad for den. Man får også ro i sindet, da bilens flotte betræk faktisk er lavet af genbrugsstof: her er der altså virkeligt tænkt på de værdier, der får én til at vælge en elbil.
Vi kommer nok ikke til at høre helt så meget om Renault Zoe i medierne, som vi hører om Elon Musk og Tesla, men det er mest et udtryk for, hvad folk finder spændende. Når det kommer til bilkøb er vi danskere sjældent på udkig efter spænding, men ønsker derimod at finde en bil, der passer til vores værdisæt. I den sammenhæng er Tesla slet ikke på samme plan som Renault.